Jan

30

KASZA GRYCZANA Z WARZYWAMI

KASZA GRYCZANA Z WARZYWAMI

To jeden z przepisów na bardzo szybki, tani i co najważniejsze zdrowy obiad. Najprostsze warzywa i znana ze swoich dobroczynnych właściwości kasza gryczana stanowią świetny duet. Kluczem do sukcesu jest ich odpowiednie przygotowanie.

 

Przepis na kaszę gryczaną z warzywami

Składniki:

  • 3 marchewki
  • 1 pietruszka
  • połówka selera
  • 1 szklanka kaszy gryczanej białej lub palonej
  • ok. 3 łyżek oleju kokosowego tłoczonego na zimno (o jego właściwościach pisałam tutaj)
  • odrobina oleju rzepakowego nierafinowanego
  • sól

 

Przygotowanie:

 

  1. Na rozgrzanym na patelni oleju kokosowym przesmażamy pokrojone w słupki warzywa (ok 10-15 min.).
  2. Kaszę wsypujemy do niewielkiego garnka, solimy i zalewamy dwukrotnie większą ilością wrzącej wody w stosunku do ilości kaszy. Gotujemy na małym ogniu z lekko uchyloną pokrywą,  nie mieszamy (mniej więcej w połowie gotowania wykładamy na wierzch kaszy przesmażone warzywa, aby zmiękły pod wpływem pary). Po zdjęciu z ognia przykrywamy i pozostawiamy na ok. 5 minut aby kasza wchłonęła resztę wilgoci.
  3. Wykładamy na talerz, polewamy odrobiną oleju rzepakowego, możemy posypać kilkoma ziarnami łuskanego słonecznika i gotowe!

Tak przygotowana kasza może być daniem samym w sobie lub posłużyć jako dodatek do mięsa, ryby, czy też jajek np sadzonych.

 

Kasza gryczana a zdrowie – dlaczego warto?

 

  1. Jako pokarm bogatoresztkowy reguluje pracę jelit. Dzięki temu nie tylko zapobiega zaparciom, ale i świetnie oczyszcza organizm, sprzyja pozbywaniu się zbędnych kilogramów.
  2. Zawiera dużo błonnika – w 100 g kryje się 20 % dziennego zapotrzebowania.
  3. Ma sporo magnezu, znajdziemy tu także cynk, potas, miedź, fosfor i żelazo.
  4. Jest bogatym źródłem witaminy B a dodatkowo zawiera białko, które ją wiąże przez co staje się lepiej przyswajalna dla naszego organizmu. Znajdziemy w niej także niacynę, kwas foliowy, a także witaminę E.
  5. Hamuje wytwarzanie kamieni żółciowych i łagodzi objawy kamicy żółciowej.
  6. Odmładza! – z uwagi na zawarte w niej flawonoidy czyli substancje przeciwutleniające niszczy wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za procesy starzenia. Flawonoidy ponadto działają przeciwnowotworowo, przeciwmiażdżycowo i przeciwzapalnie, uelastyczniają naczynia krwionośne.
  7. Ma działanie lekko  zasadotwórcze,  podobnie jak kasza jaglana, co bardzo ważne, bo pod tym względem są wyjątkiem wśród wszystkich zbóż. W prawidłowej diecie produkty zakwaszające powinny stanowić zaledwie 20 % całości jadłospisu. W dzisiejszych czasach zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie, co jest jedną z przyczyn zachorowań na tak zwane choroby cywilizacyjne.

Zachęcam Was do zastąpienia kaszą popularnych ziemniaków czy ryżu, z pewnością każdy organizm przyjemnie się odwdzięczy:)

 

 

 

Posted in DIETA | Tagged , , , | 1 Comment

One Response to KASZA GRYCZANA Z WARZYWAMI

  1. malami says:

    Kasza zagościła na moim stole :) po raz pierwszy i na pewno nie ostatni. PYCHA!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: