Mar

10

KIEŁKI – ZIMOWE NOWALIJKI

KIEŁKI

Do Świąt zbliżamy się wielkimi krokami, czas więc przygotować się do wysiania rzeżuchy.   Kiełki to już wielkanocna tradycja.  Służą nam przede wszystkim za ozdobę, a szkoda, bo kryje się w nich bogactwo witamin, szczególnie potrzebnych nam w tym okresie. Na polskie, dojrzałe w słońcu pomidory trzeba będzie jeszcze trochę poczekać i tu z pomocą przychodzą zimowe nowalijki:)

 

 

Kiełki – nowość czy długa tradycja?

Choć niektórym jedzenie kiełków może kojarzyć się raczej z modą na odchudzanie i dziwnymi wynalazkami współczesności, tradycja ich hodowli, a nawet zastosowania w leczeniu, sięga kilku tysięcy lat! To właśnie w Chinach stosowano od dawna kiełki jako cudowny lek na wszelkie dolegliwości. Także ze względu na swoje walory smakowe gościły w kuchni Dalekiego Wschodu. Także słynny angielski żeglarz i odkrywca, James Cook, wykorzystywał moc ukrytą w kiełkach, które chroniły jego marynarzy przed groźnym szkorbutem.

 

 

Jak to działa – czyli czym nasiona różnią się od kiełków?

Składniki zawarte w nasionach  nie są w pełni przyswajane przez nasz organizm, dopiero podczas kiełkowania wytwarzane są enzymy, które odpowiednio przetwarzają substancje odżywcze w taki sposób, abyśmy mogli w pełni je wykorzystać.

W kiełkujących nasionach uaktywniają się enzymy, dzięki którym powstają duże ilości witamin. Substancje zapasowe (białka, węglowodany i tłuszcze), skumulowane w nasionach dla przyszłych pokoleń, są podczas procesu kiełkowania rozkładane na związki proste, przez co stają się łatwo przyswajalne dla organizmu człowieka. Jest jeszcze jedna ważna korzyść ze spożywania kiełkujących nasion: enzymy w nich zawarte ułatwiają trawienie pokarmów, z którymi je zjadamy.

 

KIEŁKI RZODKIEWKI

KIEŁKI RZODKIEWKI

 

 

Bomba witaminowa

Kiełki przeciwdziałają chorobom układu pokarmowego, płuc, stawów  i skóry. Zawierają hormony, naturalne antybiotyki i olejki zapachowe. Działają bakteriobójczo i grzybobójczo, szczególnie kiełki gorczycy i rzodkiewki. Świeże kiełki obfitują w kwasy omega – 3, a także błonnik, dużo cynku, żelaza, jodu, selenu, a także wit. A, C, E i PP i wit. z grupy B. Z uwagi na walory zdrowotne i smakowe  najczęściej wysiewa się:

  1. Kiełki rzeżuchy – poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci, działa żółcio- i moczopędnie, pobudza wydzielanie soku żołądkowego, usprawnia przemianę materii. Zawiera dużo jodu.
  2. Kiełki brokuła – wykazują silne działanie przeciwnowotworowe, zawierają duże ilości sulfofranu. Ich zawartość w kiełkach jest aż 20-30 krotnie większa, niż w dojrzałej roślinie. Brokuł uznany jest jako ważny element diety przy profilaktyce raka ale także jako duże wsparcie w samym leczeniu chorób nowotworowych (ugotowany na parze, zupy, wywar z brokuła do picia). Zawierają także dużo antyoksydantów, dzięki czemu wzmacniają odporność i działają przeciwstarzeniowo na cały organizm. Niszczą bakterie Helicobacter pylori, uznawaną m.in. za główną przyczynę wrzodów żołądka, a nawet nowotworów.
  3. Kiełki słonecznika – zawierają sporo fosforu i wapnia, a także magnezu, cynku i potasu.  Są wyjątkowe z uwagi na rzadko występującą w warzywach witaminę D. Mają wyjątkowy, orzechowy smak.
  4. Kiełki lucerny – szczególnie polecane wegetarianom. Arabowie roślinę tę nazwali Alfa – Alf – al -fa (ojciec wszelkiego pożywienia). Są źródłem łatwo przyswajalnego białka, mają dużo żelaza. Już starożytni arabscy wojownicy lucerną karmili siebie, a także swoje konie, dzięki czemu mogli sprostać morderczym wyprawom. łagodne w smaku -polecane szczególnie dzieciom.
  5. Kiełki soczewicy – szczególnie polecane kobietom w ciąży z uwagi na wysoką zawartość kwasu foliowego o działaniu krwiotwórczym. Jest on niezbędny do kształtowania układu nerwowego przyszłego dziecka. Jest znakomitą alternatywą, podobnie jak kiełki lucerny, dla osób które nie tolerują preparatów żelaza.
  6. Kiełki rzodkiewki – to bogate źródło wit. C . Jej ilość to trzykrotność tego, co znajdziemy w korzeniu dorosłej rośliny. Dzieki zawartości siarki (podobnie jak w przypadku czosnku, cebuli, chrzanu) świetnie wpływają na włosy, skórę i paznokcie. W takim działaniu pomaga im także zawartość wit. PP. Zawierają także magnez i wapń.

Można wysiewać także kiełki grochu, soi, pszenicy, cebuli, buraka (m.in. jako dekoracja do sałatek, jajek itp. ze względu na ich lekko różowy kolor), kozieradki czy koniczyny.

 

 

UWAGA:

  1. Do wysiewu nie należy kupować nasion w sklepach ogrodniczych (zawierają trujące konserwanty), a jedynie w tych ze zdrową żywnością, specjalnie przeznaczone do hodowli kiełków.
  2. Uważajcie na gotowe kiełki. Często teraz spotkać możemy kiełki pakowane w małe pojemniczki z tworzyw. Mogą w nich znajdować się bakterie, grzyby i pleśnie bardzo groźne dla naszego zdrowia (poznacie po plamkach czy zapachu stęchlizny), a także dodatkowe środki  dla zachowania „świeżości”, wiadomo, że kiełki są bardzo delikatne. Powinny być przechowywane w lodówkach, sprawdzajcie datę ważności (po 5 dniach kiełki tracą swoje właściwości).
  3. Najlepiej wysiewać kiełki w specjalnych kiełkownicach,  których obecnie jest bardzo szeroki wybór (m.in. w sklepach ze zdrową żywnością). Należy je uprzednio namoczyć (długość w zależności od rodzaju) i postawić w półcieniu.

 

KIEŁKOWNICA

3 – POZIOMOWA KIEŁKOWNICA

 

 

Z czym to się je?

  • świetnie smakują na kanapki
  • możemy je dodać też do jajecznicy, zupy, czy sałatek
  • posypać nimi kaszę, rybę, mięso lub ugotowane jajka
  • mieszać z twarogami, masłem, majonezem i przygotowywać dziesiątki rodzajów past
  • świetnie nadają się do zapiekanek i farszów do naleśników czy pierogów

 

 

Jak wysiać rzeżuchę?

Charakterystyczne dla tego okresu kiełki rzeżuchy wysiać możemy na płaskim talerzu, bądź w ozdobnych naczyniach ceramicznych. Wykładamy je ligniną lub watą, zraszamy i rozsypujemy równomiernie nasiona. Spryskujemy wodą codziennie. Na powstanie zielonej łączki trzeba poczekać kilka dni (5-7).

MAŁE KIEŁKI

 

W ten sposób, oprócz pięknie udekorowanego świątecznego stołu, zyskamy naturalne suplementy witaminowe. Jest to jeden z najbardziej życiodajnych pokarmów, podobnie jak jajka. Kiełki zawierają wszystko, co najlepsze! budzące się do życia ziarno wręcz tryska energią, aktywizując całą moc uśpionych składników.

Proste, zdrowe i bardzo tanie! Za opakowanie nasion rzeżuchy w sklepie ze zdrową żywnością zapłacimy ok. 4 zł., a wystarczy nam co najmniej na kilka zbiorów.

 

Szczegóły związane z uprawą kiełków znajdziecie tutaj.

 

 

 

Posted in ZDROWE ZAMIENNIKI | Tagged , , , | Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: